‘Francois presents the Classixs’ verplaatst naar 27 maart 2021

 

12 maart 2020 

Lieve Classixs fans,

Via deze weg willen wij jullie laten weten dat wij gisteren, na grondig overleg, zelf hebben besloten om het evenement ‘Francois presents the Classixs’ te verplaatsen naar zaterdag 27 maart 2021, volgend jaar. Hieronder sommen wij eerst de feitelijke informatie op die voor jullie als bezoeker belangrijk is. Daarna willen wij jullie meenemen in de moeilijkste beslissing die wij als organisatie in ons inmiddels 11-jarige bestaan hebben moeten nemen.

  • ‘Francois presents the Classixs’ is verplaatst naar 27 maart 2021 – Klokgebouw Eindhoven.
  • Alle via de reguliere website aangekochte tickets worden automatisch omgezet naar tickets voor de editie in 2021.
  • Restitutie van tickets is mogelijk.
  • Alle kaartkopers worden zo spoedig mogelijk maar uiterlijk 19 maart via de mail geïnformeerd.
  • DJ Francois zal zaterdagavond 21 maart een livestream event verzorgen voor al zijn fans (later meer info).

Besluitvorming verplaatsing evenement

DJ Francois en het team van Minority Events hebben vandaag het moeilijkste besluit moeten nemen in onze carrières. Wij willen jullie middels dit bericht meenemen in het besluitvormingsproces om te laten zien hoe moeilijk het is in deze situatie om het juiste besluit te nemen voor alle betrokken partijen.

DJ Francois en het productieteam van Minority Events zijn een jaar lang bezig met de voorbereidingen voor een event als ‘Francois presents the Classixs’. Voor Francois is zijn solo event zijn jaarlijkse hoogtepunt; een mooier podium is er niet met 3.500 fans die alléén voor hem komen! Al onze liefde, energie en passie van een jaar voorbereiding komen samen op die ene dag en er is niks mooiers dan jullie, de fans, te zien genieten van dit alles.

Er is dan ook tot op heden geen moeilijkere beslissing op ons pad gekomen dan het besluit waartoe wij werden gedwongen om de afgelopen dagen te moeten maken. Dankzij jullie, onze trouwe bezoekers, kunnen wij onze passie als beroep uitoefenen en daarom zijn jullie het allerbelangrijkste voor ons als organisatie en artiest. De veiligheid van onze ‘Classixs Family’ heeft daarom ook altijd prioriteit nummer 1. Intern was het besluit dan eigenlijk ook heel gemakkelijk; dit feest kan onder deze omstandigheden niet doorgaan. Waarom noemen we het dan toch een moeilijk besluit?

Uiteraard zijn wij niet de enige 2 betrokken partijen. Bij een evenement als dit zijn ruim 40 bedrijven en ruim 100 werknemers direct betrokken. Achter al deze bedrijven zitten mensen van vlees en bloed die financieel gedupeerd raken van een dergelijk besluit in deze roerige tijden. Voor al deze leveranciers, die zichzelf al jarenlang inzetten voor de kwaliteit van onze events, geldt dat 1 of 2 annuleringen op jaarbasis een ingecalculeerd bedrijfsrisico is. Echter is een situatie als deze, waarbij in 1 week tijd een ongekend aantal events voor de komende maand worden gecanceld, nog nooit voorgekomen. Daarnaast verandert de situatie rondom de verspreiding van het Coronavirus van uur tot uur, waardoor niemand weet wanneer het moment aanbreekt dat wij weer met zijn allen veilig kunnen feesten op de dansvloer. Naast de veiligheid van onze fans staat een correcte afhandeling naar onze leveranciers voor ons als ondernemers ook hoog in het vaandel. Kwestie van goed verzekeren hoor ik jullie denken, maar zo simpel is het helaas niet.

Nu komen wij bij het gedeelte aan waar het besluitvormingsproces echt lastig wordt. Het Klokgebouw beschikt over een horecavergunning en is dus op papier niets anders dan een café op het Stratumseind. De overheid besloot maandag om 16.00 uur dat evenementen boven 1.000 personen niet door mogen gaan in Brabant, maar dat horeca wel bezocht mag worden zonder een limiet te hangen aan het aantal bezoekers per horecagelegenheid. Hierdoor ontstond de onbegrijpelijke situatie dat ons evenement met 3.500 bezoekers formeel wel doorgang kon vinden. Tegelijkertijd vraagt de overheid aan organisatoren van evenementen die niet in het vizier van de overheid zijn, om ook hun verantwoordelijkheid te pakken. Pas gisteren einde van de dag kwam het besluit dat het verbod ook geldt voor locaties met een verblijfsvergunning. Tot dit besluit waren wij zelf inmiddels ook gekomen ongeacht het feit dat het verbod vooralsnog slechts gold t/m 16 maart a.s. Wij zijn op basis daarvan met alle betrokken partijen in gesprek gegaan om de verplaatsing van het evenement in gang te zetten. Dit mede doordat ook wij met nuchter verstand inzien dat deze maatregel op korte termijn niet zal veranderen gezien de toename van het aantal besmettingen de afgelopen dagen. Echter worden wij op dat moment geconfronteerd met alle juridische aspecten rondom een epidemie als deze. Voor een aantal van de betrokken partijen geldt dat de verzekeraar geleden schade pas kan vergoeden als een evenement door ‘overmacht’ geannuleerd wordt en dit kan alleen door de overheid. Dit evenement is echter niet zwart op wit geannuleerd, waardoor enorm veel partijen financieel worden gedupeerd bij een ‘vrijwillige’ annulering door ons als organisatie.

Op het moment dat je hiermee wordt geconfronteerd zakt de moed je als organisatie in de schoenen. De enige juiste beslissing is annuleren voor de veiligheid van je bezoekers en om je verantwoordelijkheid te pakken als organisator, zoals de overheid het treffend verwoordt. Echter wordt een ‘vrijwillige’ annulering ipv een gedwongen annulering door de overheid evenmin vergoed door de verzekeraars. Wij willen in alles vermijden dat onze trouwe leveranciers financieel gedupeerd worden of dat onze bezoekers hun geld niet kunnen terugkrijgen.

Samenvattend: sinds afgelopen maandag zijn wij bijna non-stop in gesprek geweest met alle partijen, waarbij wij alsnog ‘vrijwillig’ hebben besloten om het evenement te verplaatsen naar 27 maart 2021. Waarom?

  • De gezondheid van onze bezoekers en hun relaties staat voorop.
  • Wij als ondernemers willen besluiten nemen op basis van onze kernwaarden en niet gedwongen worden tot een besluit door juridisch geneuzel aan de achterkant.
  • Wij willen niet dat er verkeerde beeldvorming ontstaat over ons als organisatie of het Klokgebouw als locatie, dat wij jullie gezondheid niet serieus zouden nemen of zouden kiezen voor onze eigen portemonnee.

Conclusie is dat wij wél onze verantwoordelijkheid hebben genomen, samen met de locatie, de veiligheidsdiensten en onze leveranciers. Uiteindelijk zal in de komende periode moeten blijken welk verlies wij gezamenlijk als organisatie, de locatie en alle leveranciers op ons moeten nemen. Twee dingen staan echter voor ons allen centraal: de gezondheid van de bezoekers en de kwaliteit van het event.

Wij hopen dat jullie, via dit inkijkje in het proces, onze situatie begrijpen en waarderen. Wij hopen dat jullie ons als organisatie en DJ Francois willen steunen en dat jullie laten zien waarom wij met zijn allen als organisatie, artiesten, leveranciers, crew en vooral jullie als fans ‘The Classixs Family’ zijn. Wij hopen dat wij door jullie support volgend jaar nog iets mooiers, vetters en dikkers kunnen neerzetten!

Support DJ Francois, het team achter de organisatie en alle leveranciers in deze roerige tijden en zet je ticket om naar de editie van volgend jaar! Het duurt nog lang, maar na regen komt zonneschijn… Laten we er volgend jaar gezamenlijk voor zorgen dat er nog jaren nagepraat wordt over FRANCOIS PRESENTS THE CLASSIXS 2021!

 Volg ons op

 

© 2019 Minority Events

 

 Volg ons op

© 2019 Minority Events